Maxi túra

Információk

Hobbi túra, könnyen teljesíthető, 67 km hosszú
Keszthelyről indulunk az északi part irányába. Az egykori – ma úgy mondanánk „retró” – Via Hotel épülete mellett elhaladva a vitorláskikötőt, és a Libás strandot is magunk mögött hagyva érkezünk Gyenesdiásra. Itt mindjárt kísértésbe is esünk, hogy a hosszú, kb. 2,5 km-es út után megálljunk a jó érzékkel a bicikliúttól öt centire elhelyezett fagyizónál. Ha sikerül ennek ellenállni, máris folytathatjuk utunkat a vasúti síneken átkelve, Vonyarcvashegy irányába. Sínekből még több is lesz, ami nagy élmény azoknak a csemetéknek, akik épp most élik vonatos korszakukat és jókat sikongatnak egy-egy elrobogó Piroska vagy – ha szerencséjük van – egy nosztalgia gőzős láttán. A község vége felé, szintén a kerékpárút mellett magasodik a Szent Mihály dombra épült kápolna, melyet érdemes meglátogatni. Kis kálvária vezet fel a dombtetőre, ami kiváló romantikázóhely is egyben. Vonyarcvashegy után Balatongyörök a következő település. Ha a strand után észak felé, a Keszthelyi hegység – kis túlzással – elénk tornyosuló dolomitszirtjei felé teszünk egy kitérőt, eljutunk a Szépkilátóhoz is. Az innen elénktáruló látvány 1880 körül Eötvös Károlyt is elbűvölte, konkrétan a „világ legszebb vidékének” titulálta. Ő és barátai anno az edericsi kutyafarki kocsmárostól ugyan már nem kaptak enni, mert túl későn érkeztek, de velünk ilyen természetesen nem fordulhat elő. Miután kellőképpen kigyönyörködtük magunkat a látványban, akár meg is pihenhetünk a főúttal szemben lévő, feketefenyők árnyasában megbújó büfék valamelyikében, majd továbbkerekezünk a bicikliúton egészen Szigligetig. Itt érdemes megmászni a meredek hegyoldalt és meglátogatni az egykori várat, melyet ma már szépen helyreállítottak. A kilátás innen is pazar. Szigligeten is találunk hangulatos éttermet, és van egy jó bringaszervíz is. Szigliget után viszont folytatjuk utunkat, és Badacsonytördemicen jobbra fordulunk. Egy kis emelkedőt követően gyönyörű panorámaúton találjuk magunkat, hétvégi házak és szőlőskertek között. Mivel lejtős az út, elég hamar Badacsonyba érünk, főleg ha nem vesztegetünk időt a táj szépségeiben való gyönyörködésre – ami, valljuk be, nagy kár lenne. Badacsonyba érve nem szabad kihagyni a Szegedi Róza házhoz vivő emelkedőt – versenyezhetünk is, ki meddig bírja. Jutalmul ihatunk a ház alatti forrás jéghideg vizéből. Badacsonyból hajó visz át minket és a bicikliket a déli partra, Fonyódra, ahonnan Balatonmáriafürdőn keresztül Keszthely felé vesszük az irányt. Balatonmáriafürdőn egy messze földön híres fagyizóba botlunk, és megkóstolhatjuk az aktuális Balaton fagyiját is – a cukrászda többször is nyert saját kreációval. Hosszú sorokra kell számítani! A fagyi után újra nyeregbe pattanunk, és kipihenten tekerünk tovább Keszthely felé, át a Zala folyó hídján. Először Fenékpusztára érünk, ahol kapásból mindjárt négy látnivalót is felkereshetünk. Az első a 400 éves fogadó, a Berki betérő – még talán a Festeticsék sószállító vitorlását is látta. Ide betérhetünk egy bringásfröccsre, fagyi nincs. Egy kőhajításnyira van a szintén a Festeticsékhez köthető major és kiskastély. Régen itt volt a híres fenékpusztai ménes, amely kitűnő versenylovakat adott a lovassportnak. Bizonyos körülmények arra utalnak, hogy Overdose, a csodaló is ebből a vérvonalból származhatott. Kicsit távolabb az épülettől a római erődítmény maradványait kereshetjük fel – Valcum imponzáns méretekkel rendelkezett, a római Limes része volt. Kövei egykor Keszthely lakóházaiba épültek be. A főút túloldalán, a kerékpárútról vezet egy eléggé egyenetlen köves út a sínek felé, melyeken átjutva a madárgyűrűző állomáson találjuk magunkat. Madárgyűrűzésre érdemes kora délelőtt – nyáron inkább reggel – érkezni. De nemcsak madárgyűrűzést láthatunk – van itt egy madárkórház, ahol a balesetet szenvedett. Fenékpusztát elhagyva, a Helikon Strand és a Halászcsárda mellett elkerekezve érünk be túránk kiindulópontjára, Keszthelyre.

Látnivalók listája:

1. Keszthely, Szigetfürdő
2. Gyenesdiás, Ökokalandpark
3. Vonyarcvashegy, Szent Mihály kápolna
4. Balatongyörök, Szépkilátó, Soós-öböl
5. Szigligeti vár
6. Badacsony, Kisfaludy Ház – A mai Kisfaludy-ház Étterem eredetileg Kisfaludy Sándor présháza volt. Az épület a XVIII. században épült barokk stílusban.