Badacsonyi kerékpártúra Szigligethez

Információk

Hobbi túra, könnyű, 36 km hosszú
A túra útvonala a balaton-felvidéki tanúhegyek között vezet, amely különleges látványvilágával kápráztat el minket. Bazalthegyek, medencék, kőtengerek és szőlőskertek a Balaton panorámájával – így együtt felejthetetlen élmény.
Túránk kivételesen nem Keszthelyről indul, hanem Badacsony kikötőjéből. Ide Keszthelyről menetrendszerinti hajójárattal érkezhetünk – az indulást és a menetidőt is figyelembe kell venni – vagy egyszerűen a kerékpárúton.
Badacsonyban a kikötővel szemben, a vasút hegy felőli oldaláról indulunk el a Római úton, É-ÉK-i irányba. Alig két kilométer után elágazóhoz érkezünk, bal kéz felől látható a Szent Imre templom, amely Közép Európa egyetlen, bazaltból épült temploma. Itt jobbra kell fordulni, rá a Balatoni útra – gyakorlatilag ellenkező irányba fogunk tekerni a másik utcán. Néhány száz méter után lesz egy elágazó balra, itt elfordulunk, a Vasút utcán keresztül egy kis útra, ami a vasúttal párhuzamosan fut. Ezt is Vasút utcának hívják. A körforgalmat elérve az első kijáraton megyünk ki, tartva az eddigi irányt. Badacsonyörsnél van egy kis “U” alakú kerülő (az állomásnál), de amúgy az eredti irányt tartva haladunk tovább. Ha elértük a Kemping utat (bal kéz felé lesz) azon át a Mandulás útra érünk, ahol jobbra fordulunk. Az első elágazónál balra fordulunk, rá az Arborétum útra. Erre található a Folly-Arborétum, mediterrán örökzöldjeivel. A következő útkereszteződésben jobbra, a Kápolnavölgyi útra fordulunk rá. Ez végül délnek fordul és visszaérünk a vasúthoz. Ennek mentén haladunk tovább, egy kilométer után már a Virág utcán. A vasút mellett maradunk, így a következő kereszteződésnél balra, majd mindjárt jobbra fordulunk (Vasút utca). A patak (Burnót pataknak hívják) utáni első kersztutcán megint balra fordulunk, majd a Badacsonyi úton jobbra, és Ábrahámhegyre érünk. A Patak utcán balra fordulunk és ezen megyünk végig, a Szent Isván völgyi utcáig. Itt folytatjuk a tekerést (egyébként ez a szakasz végig az előbb említett patak mellett vezet, hol felette, hol mellette, erdőben), egész addig, amíg az út el nem kanyarodik Ny-i irányba. Itt lesz megint egy leágazó, balra, ez visz a Kőtengerhez (népiesen Kűtenger) – érdemes itt rövidenmegpihenni, – már majdnem 11 kilométert tekertünk – de az ugrálással csak óvatosan (mármint egyik kőről a másikra…) A kőtengert északi irányba hagyjuk el, majd az első elágazónál balra, majd jobbra fordulunk – tartjuk a nagyjából É-i irányt (Rákóczi út). Ha az út kanyarodik, mi is kanyarodunk vele. Az út végén jobbra fordulunk, elhagyjuk a Fehér-keresztet, ezután balra fordulunk és eljutunk a Salföld Majorhoz. Itt tehetünk egy nagyobb pihenőt – a major a Balaton Felvidéki Nemzeti Parkhoz tartozik, őshonos állatokat mutat be. Közelben van a pálosok kolostorának romja és a Hegyestű – ez utóbbi szép geológiai képződmény. Egy darabig az országúton haladunk, majd egy kis kereszteződésnél jobbra fordulunk. Hamarosan Kékkútra érünk, – igen, innen való az ásványvíz – takaros, fehérre meszelt falú porták előtt kerekezünk a falu központjáig, aholis a templomnál balra fordulunk.Néhány száz méter után jobbra fordulunk, és továbbtekerünk a főúton, erdők és szántóföldek között. Pár kilométer után Káptalantótiba érünk, és itt mindjárt el is fordulunk balra, a Petőfi utcán. Majdnem két kilométer után – szintén szántóföldek között – megint balra fordulunk egy másik, költőről elnevezett utcára (József Attila), de ez majd csak a faluban, Nemesgulácson derül ki. Követjük József Attilát, egészen egy “V” alakú elágazásig, itt jobbra tartunk. Továbbkerekezünk, déli irányba, Badacsonytördemicre. Tördemicen a Szent István utcán megyünk végig, egészen a r.k. plébániáig. Itt jobbra fordulunk, a Debreczenyi Gyula útra. Átmegyünk a síneken illetve a 71-es főutat is keresztezzük, majd elérjük a Szigligetre vezető bringautat. Jobbra kanyarodunk rá a bicikliútra, majd balra a faluba. Szigligeten érdemes feltekerni a várba – ami inkább egy helyreállított várrom – ahonnan csodás a kilátás a környékre – fentről beláthatjuk az eddig megtett utat is. A dombon megnézhetjük még az avasi templom romjait a XIV. századból. A vár alatt megkerüljük Szigligetet és ahonnan érkeztünk, arra megyünk vissza Badacsonytördemic irányába, onnan pedig Badacsony felé vesszük utunkat. Tördemic és Badacsony között van egy emelkedő a festői szőlőskertek között, ami egy eléggé meredek lejtőben végződik. A forgalom eléggé gyér, a panoráma pedig csodás. Badacsonyba beérve balra egy újabb – szintén eléggé meredek – út vezet a Szegedy Róza házhoz, lefelé vigyázni kell a meredek lejtő miatt, főleg gyerekeknek!

Látnivalók listája:

1. Badacsonytomaj, bazalttemplom – Az 1932-ben épült kéttornyú plébániatemplom Közép-Európa egyetlen bazaltból épült temploma.
2. Folly Arborétum – A badacsonytomaji 3,6 hektáros arborétum főleg mediterrán örökzöldekből álló gyűjtemény.
3. Salföld, Major – A Nemzeti Park majorsága őshonos állatfajokat mutat be. Salföld geológiai, botanikai és népi építészeti emlékei is jelentősek. A közelben látható a Pálos kolostorrom, a Kőtenger és a Hegyestű is.
4. Szigligeti vár
4. Szigliget, Eszterházy pince – A rusztikus pince-étterem kiváló ételeivel és hangulatos folklórműsorral várja a vendégeket.
5. Szigliget, Avasi templom romja – A templom megmaradt csonkatornya a Szigligeti-félsziget keleti részén található, feltehetőleg a 1300-as években épült.